Вътрешни правила за прозрачно управление и противодействие на корупцията
Прозрачно управление
Ръководството на ДАЗД се ангажира да провежда прозрачна управленска политика, основана на принципите:
- Законност
- Надеждност и предсказуемост
- Откритост и прозрачност
- Отчетност
- Ефективност
- Ефикасност
- Партньорство
- Кохерентност
- Осигуряване на максимална публичност на дейността и решенията чрез:
- превръщане на медиите в партньор;
- поддържане на диалог с НПО;
- поддържане на актуална информация в Интернет-сайта;
- информационна политика – публикуване в Административния регистър на структурата и функциите на ДАЗД, правомощията на председателя, актовете на председателя по ЗЗД, заети и незаети щатни бройки, обявени конкурси за държавни служители;
- изграждане на система за обратна връзка с гражданите и бизнеса – попълване на анкетни карти, Харта на клиента и стандарти за обслужване, използване на различни комуникационни канали, отпечатване на служебен бюлетин и информационни материали и др.
- организиране на комуникационни кампании;
- развитие на вътрешната система за финансово управление и контрол и др.;
- публикуване на отчети за изпълнение на стратегически документи – Национална стратегия за детето и Национална програма за закрила на детето, Национална програма за предотвратяване и противодействие на трафика на хора, Национален план за действие за реформа в институционалната грижа за деца, Национална програма за децата с увреждания и др.
- публикуване на годишни отчетни доклади, за дейността на ДАЗД за изтеклата календарна година;
- осъществяване на сътрудничество с контролните органи за повишаване на ефективността от дейността и в областта на обществените поръчки.
Антикорупционни мерки
- Всеки служител в ДАЗД изпълнява законосъобразно и целесъобразно своите задължения, с оглед на най-отговорното използване на разходване на бюджетни средства.
- Служителят в ДАЗД не използва служебното си положение за лично облагодетелстване и не създава съмнение за злоупотреба с него.
- Служителят в ДАЗД е длъжен да откаже неуместно предложение за облага, като своевременно не е необходимо да го приема с презумпцията, че би послужило като доказателство.
- Служителят в ДАЗД следва да направи опит за идентификация на правещия предложението, да си подсигури свидетели – очевидци, както и да сезира чрез докладна записка определения със заповед на председателя отговорен служител за разглеждане на сигнали за корупция.
- Служителят в ДАЗД не следва да извлича лична или групова полза /финансова, материална, услуга / от участващи в процедура за възлагане на обществени поръчки.
- Служителят или група служители в ДАЗД, притежаващи власт не би следвало да се възползват от нея спрямо други лица.
- Служителите в ДАЗД при изпълнение на преките си служебни задължения трябва да се ръководят от принципите на прозрачност и отчетност.
- Всеки служител в ДАЗД при работа с потребители спазва вътрешните принципи и стандарти за качествено и ефективно обслужване, основани на равнопоставеност, законност, откритост, безпристрастност и експедитивност, като защитава неприкосновеността на клиента и не разкрива поверителна информация за него.
- Служителите в ДАЗД нямат право да упражняват дейност, несъвместима със служебното си положение в ДАЗД.
- Служителят в ДАЗД не следва да използва информацията, станала му известна при изпълнение на преките му служебни задължения.
- Всеки служител в ДАЗД изключва в действията си проява на всякаква пряка или непряка форма на дискриминация.
- При постъпил сигнал за корупционни прояви или практики за служител в ДАЗД, или нарушения на закона от страна на държавен орган или на държавен служител на ръководна длъжност, определеният със заповед на председателя отговорен служител за разглеждане на сигнали за корупция в ДАЗД изпраща копие от сигнала в дирекция „Главен инспекторат” на Министерски съвет.
- Постъпил сигнал, съдържащ данни за корупционни прояви или практики от служител на ДАЗД, се препраща от определения със заповед на председателя отговорен служител за разглеждане на сигнали за корупция в ДАЗД по компетентност на прокуратурата.
- Реда за разглеждане, установяване и докладване на сигнали за корупционни прояви или практики от служител на ДАЗД следват реда, определен за разглеждане на сигнали за нарушения на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация, разписани в Етичните правила за поведение на служителите в ДАЗД и в Правилата за работа на Дисциплинарния съвет.