Основни понятия
- Корупцията представлява злоупотреба с власт – икономическа, политическа и административна, която води до лично или групово облагодетелствуване за сметка на правата и законните интереси на личността или на цялото общество. Противодействието срещу този феномен изисква координирани усилия, които да ангажират както държавата, така и гражданите.
- Конфликтът на интереси представлява ситуация, в която служител (длъжностно лице) има частен интерес, чрез който оказва влияние или изглежда, че оказва влияние на безпристрастното и обективно изпълнение на неговите служебни задължения. Този интерес включва всякакво предимство на служителя или неговото семейство, близки роднини, лица или организации, с които той има или е имал бизнес или политически отношения, включително и всякаква финансова или гражданска отговорност към тях.
Конфликтът на интереси е по-общото понятие от корупцията и не предполага автоматично извършване на престъпление или нарушение на закон, но носи потенциал и вероятност за извършване на такова.
Цели
- Подобряване организацията на дейността на административната структура.
- Взимане на решения – законност, предсказуемост, екипност в работата, отговорност.
- Създаване на прозрачност в работата на администрацията.
- Укрепване на статуса и професионализма на администрацията.
- Засилване на гражданския контрол върху дейността на администрацията – участие на неправителствените организации в дейността на Националния съвет за закрила на детето.
Основни елементи
- Принципите за противодействие на корупцията – откритост, прозрачност, отчетност, достъпност, предвидимост, са задължителни в работата на служителите в ДАЗД.
- Създаване на условия за осъществяване на действен контрол от служителите в Инспектората на ДАЗД, които да гарантират тяхната самостоятелност и безпристрастност.
- Диагностичният инструмент за оценка на наличието и степента на разпространение на формите на корумпирано поведение в ДАЗД е оценката и идентифициране на източниците за корупция и предложенията за мерки за неутрализирането им чрез функционално, структурно и организационно развитие на администрацията.
- Подобряване на дейността и координацията между звената в рамките на администрацията – взаимодействие по хоризонтала и вертикала.
- Средства за постигане:
- медийни послания;
- развитие на информационни канали за обратна връзка;
- прозрачност на управлението и процедурите.
- Годишни доклади с оценка за наличие на корупционни явления и мерки за ограничаването им.
- Отварянето на администрацията към потребителите:
- използване на различни техники, за създаване на убеждението у клиентите, че в ДАЗД няма условия за корупция;
- начини за изследване на тяхната удовлетвореност;
- избягване от анонимност – задължително носене на служебен бадж от служителите в ДАЗД, представяне при работа с клиенти;
- осигуряване на достъпност и информираност на потребителите;
- стриктно спазване на сроковете за извършване на административни услуги, което да осигури избягване на впечатлението у потребителите, че е необходим подкуп за извършването им.
- Избягване на бюрокрацията и неефективността в работата на агенцията, като основни причини за пораждане на корупционни практики, чрез ясни административни процедури и правила (Закон за обществените поръчки, Закон за достъп до обществена информация, лицензиране, конкурси и други), разбираеми за потребителите и указващи отговорните служители, реда и начина на осъществяването, сроковете и контрола по изпълнението им.
- Прилагане на управленска политика, гарантираща стабилитета на държавния служител в ДАЗД, чрез създаване на условия за квалификация, диференцирано заплащане според индивидуалната оценка на изпълнението, кариерно развитие, ограничаване на текучеството и издигане авторитета на администрацията.
- Механизъм за мотивиране на служителите за нетърпимост към корупцията, основан на:
- прозрачно управление;
- спазване на нормативната уредба и вътрешно-административните актове (законност);
- публично огласяване пред колектива на служители, проявили такова поведение;
- ясни процедури за подбор на персонала, основани на лични качества и професионални умения, на конкурентен подбор и кариерно развитие чрез система за оценяване на професионалните знания и умения и индивидуалното изпълнение, съгласно изискванията на Наредба за провеждане на конкурсите за държавни служители (НПКДС).
- диференцирано възнаграждение на служителите, съобразно индивидуалния принос и оценка на индивидуалното изпълнение, съгласно изискванията на Наредбата за условията и реда на атестиране на служителите в държавната администрация (НУРАСДА).
- Служителят в ДАЗД е длъжен:
- да бъде нащрек за всеки актуален или потенциален конфликт на интереси;
- да предприема стъпки за избягване на такъв конфликт;
- да отказва незабавно неуместно предложение за облага или подаръци;
- да се обръща към прекия си началник или органа по назначаването, като го уведомява писмено за всяко предложение за облага и за всеки конфликт на интереси (отделно от годишното му деклариране) в момента на възникването му, преди да се заеме с каквато и да е специфична служебна дейност или отговорност, която може да бъде повлияна от този негов частен интерес;
- да си направи своевременно отвод относно случаите, в които е налице или би могъл да възникне конфликт на интереси, или да прекрати факта или отношението, което предизвиква конфликта на интереси, преди да участва при обсъждането, подготовката и вземането на решения;
- да избягва продължителни контакти и даване насаме обещания за съдействие, извън изискванията на законовата уредба.
- Проучване на добри практики в други администрации и осъществяване на антикорупционно сътрудничество между институциите – съвместни междуведомствени групи и съвети по конкретна проблематика за прозрачни процедури.
- Система за вътрешен контрол по изпълнение на отговорностите на всеки един служител, за противодействие на безотговорност в действията и на чувството на безнаказаност.
- Обучение на служителите по антикорупционни програми – провеждане на обучение и запознаване на служителите с дефинициите на конфликт на интереси и корупция, с тяхното нормативно регламентиране, разясняване на различните видове конфликт на интереси, ситуации, които представляват или могат да доведат до корупция, и начините на поведение с оглед тяхното предотвратяване и избягване като превенция срещу тези явления.
- Ясни вътрешни правила за отчетност и постоянен контрол в ДАЗД, които да пресичат всяко корупционно поведение от страна на служители, които могат да считат, че неправомерните им действия ще останат незабелязани.
- Публично оповестяване на комуникационните канали за подаване на сигнали за корупция, конфликт на интереси или лошо администриране в ДАЗД – интернет страница, електронна поща, “горещ” телефон, факс, пощенска кутия и формуляр за попълване на място.